آرورایحه

فروشگاه اینترنتی آرورایحه ارائه دهنده انواع خوشبو کننده هوا

آرورایحه

فروشگاه اینترنتی آرورایحه ارائه دهنده انواع خوشبو کننده هوا

فروش عمده اسانس عطر

امروزه بوی خوش رایحه یکی از نیازهای اساسی هر فرد است. از آنجایی که اماکن عمومی و فروشگاه ها با تردد زیاد روبه رو هستند، ایجاد هوای مطبوع ضروری است. روش های مختلفی برای ایجاد بوی ایده آل در مکان های عمومی و فروشگاه ها وجود دارد. برخی از روش های ایجاد بوی مطبوع شامل استفاده از اسپری، اسانس، بخور و اسپند است. با این حال، استفاده از خوشبو کننده های هوا یکی از مدرن ترین راه ها برای بهبود آب و هوا و ایجاد رایحه مناسب در محیط های گوناگون به شمار می رود. خوشبو کننده اتوماتیک هوا می تواند به بهترین وجه انواع رایحه ها را متناسب با سلیقه و میل شما در هوا پخش کند.

انواع اسانس خوشبو کننده هوا با رایحه طبیعی

اسانس خوشبو کننده هوا را می توان از رایحه های طبیعی یا ادکلنی تهیه کرد. اسانس‌ های معطر با رایحه‌ هایی از جمله گل ‌ها، میوه های طبیعی، طبیعت و ... هر کدام می ‌توانند برای اهداف خاصی مانند آرامش، شادابی و طراوت، از بین بردن بو و غیره استفاده شوند. سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان از این اسانس های خوشبو کننده برای خوشبو کردن مناطق بزرگ مانند مراکز تجاری استفاده کرد. ممکن است بتوان از روش ‌های سنتی رایحه در محیط‌ های خانگی استفاده شود، اما راه ‌حل تخصصی و بهینه در محیط‌ های فروشگاهی و تجاری، استفاده از دستگاه خوشبو کننده هوا است. از این دستگاه برای رایحه افشانی محیط های بزرگ و کوچک استفاده می شود. در ادامه به معرفی چند اسانس خوشبو کننده هوا که دارای رایحه گل، میوه و طبیعت هستند پرداخته می شود.

·         از اسانس خوشبو کننده با رایحه لیمو، پرتقال و مرکبات برای خوشبو کردن محیط استفاده می شود. این اسانس ها تسکین دهنده و آرامش بخش هستند. همچنین می توان از آنها برای خوشبو کردن هوای خانه و محل کار و ایجاد نشاط استفاده کرد.

·         رایحه اسطوخودوس دارای مزایای بی شماری است. وقتی این رایحه در تمام خانه پخش می شود، آفات از بین می روند و استرس از افراد ساکن آن محیط دور می شود.

·         اکالیپتوس و نعناع دو نام شناخته شده دیگر برای اسانس های معطر طبیعی هستند که می توانند در محیط های مختلف استفاده و موجب آرامش و شادی شوند.

·         رایحه گل ارکیده بسیار مطبوع و آرام بخش است. در نتیجه در محیط های مختلف از جمله گل فروشی ها استفاده می شود.

اثرات زیست محیطی استفاده از اسانس خوشبو کننده هوا

به دلیل تاثیر فوق العاده حس بویایی بر مغز، قدرت تصمیم گیری و حتی یادآوری یک خاطره و موضوع خاص، می توان از آن در محیط های مختلف و برای رسیدن به اهداف مختلف استفاده کرد. برخی رایحه ها برای آرامش بیشتر، برخی دیگر در کمک به بی خوابی و کاهش خستگی، برخی رایحه ها در افزایش هوشیاری، تمرکز و تقویت حافظه موثر هستند. انتشار یک بوی خاص در محیط نه تنها برای از بین بردن بوهای نامطبوع است، بلکه می تواند با خواص درمانی نیز همراه باشد.

خرید اسانس خوشبو کننده مناسب

هنگام خرید اسانس خوشبو کننده هوا مناسب، می توانید بر اساس چند فاکتور اسانس ایده آل را انتخاب کنید. این نکات در ادامه بیشتر مورد بحث قرار خواهند گرفت.

تغییرات فصلی

استشمام رایحه ای خنک و ملایم در گرمای تابستان یا رایحه ای گرم و شیرین در سرمای زمستان می تواند حس بسیار خوشایندی را در افراد ایجاد کند که اگر برعکس انجام شود، ممکن است چندان خوشایند نباشد. در نتیجه یکی از مهم ترین عواملی که در انتخاب اسانس باید به آن توجه کرد، شرایط فصلی است که تأثیر مستقیمی بر روحیه افراد در محیط دارد.

فعالیت های انجام گرفته در محیط

مردم می خواهند رایحه ای متفاوت در یک باشگاه ورزشی نسبت به یک رستوران یا کافی شاپ حس کنند. طبیعتا استشمام یک رایحه خنک با توجه به نوع فعالیت انجام شده در باشگاه بسیار مطبوع خواهد بود. اما در سالن غذاخوری، استفاده از رایحه خنثی یا غالب که بتواند به سرعت جایگزین بوی نامطبوع شود، گزینه بهتری است. در نتیجه یکی از مهمترین موارد در انتخاب اسانس دستگاه خوشبو کننده، توجه به نوع فعالیت انجام شده و همچنین بوی غالب در محیط است.

توجه به خواص اسانس ها

هر اسانس خواص منحصر به فردی دارد. برخی از اسانس ها اثر آرام بخشی دارند، برخی دیگر احساس تازگی و طراوت را در محیط ایجاد می کنند و برخی دیگر در رایحه درمانی استفاده می شوند. به طور کلی باید هدف استفاده از اسانس ها مورد توجه قرار گیرد. اسانس هایی با خواص آرامش بخشی، موجب کاهش فشار خون یا ضربان قلب می شود و می توان از آن ها در مراکز درمانی و بیمارستان‌ ها استفاده کرد. این به آن دلیل است که در محیط های تجاری و خرده فروشی، رایحه غالب و قوی تر ممکن است در جذب مشتری موثرتر باشد. یک رایحه ملایم پیشنهاد خوبی برای هتل ها، بانک ها و اماکن عمومی است.

نحوه خرید آنلاین و عمده اسانس و عطر خوشبو کننده

خرید اینترنتی خوشبو کننده ممکن است شامل دستگاه و اسانس آن باشد که در مخزن دستگاه قرار می گیرد. دستگاه را می توان به سادگی با خواندن توضیحات انتخاب کرد و با مشاهده تصاویر می توان شکل و رنگ دستگاه را مشخص کرد. سوال اینجاست که آیا اسانس ها و عطرهای دستگاه عطرساز اتوماتیک را می توان از فروشگاه های مجازی به صورت آنلاین خریداری کرد؟ در پاسخ به این سوال باید به شما گفته شود که در واقع امکان خرید آنلاین عطر و اسانس وجود دارد و شما می توانید با توجه به رایحه ای که انتخاب کرده اید، توضیحات مربوط به آن عطر و آنچه قبلا از آن اسانس ها به یاد دارید، انتخاب درستی داشته باشید. همچنین در نظر داشته باشید، با خرید عمده اسانس، با قیمت مناسب می توان بخش زیادی از نیاز مردم را تامین کرد و از مشاوره تخصصی آنلاین برای اطمینان از انتخاب اسانس مناسب استفاده کنید.

خواص اسطوخودوس برای اعصاب

اسطوخودوس گیاهی معطر است که همیشه سبز بوده و خواص دارویی فراوانی دارد. اسطوخودوس از خانواده نعناع است و در آذربایجان، مرند و هشترود می روید. اسطوخودوس یا لاوندر از دیرباز در طب سنتی و برای مصرف روزمره مورد استفاده قرار گرفته است و اکثر علمای طب سنتی بر این باورند که این گیاه طبیعتی گرم و خشک دارد. ترکیبات زیادی در عصاره اسطوخودوس شناسایی شده است که مهمترین آنها عبارتند از ژرانیول، لینالول و بورنئول. این مواد ممکن است اثر گیاه را بر روی نواحی CNS تشدید کرده و از طریق گیرنده های GABA باعث ایجاد اثرات آرام بخش و تسکین دهنده شوند.

نحوه تهیه دمنوش اسطوخودوس

با توجه به خواص اسطوخودوس برای اعصاب، بهترین روش دم کردن این دمنوش گیاهی آن است که حدود یک قاشق غذاخوری سنبله خشک شده اسطوخودوس را در قوری ریخته و آن را با آب حدود 80 درجه (نه آب جوش) پر کنید. پس از آن به مدت 15 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا دمنوش مقوی شما آماده شود. اسطوخودوس به دلیل داشتن ترکیبات آلکالوئیدی و فلاونوئیدی تلخ است و در واقع دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. توصیه می شود برای رفع و از بین بردن مزه تخی که این گیاه دارد، از کشمش، عسل یا خرما استفاده نمایید.

 

اسطوخودوس برای اعصاب

اسطوخودوس به عنوان جارو مغز عمل می کند و مغز را از مواد زائد و عوامل بیماری زا پاک می کند. افزایش گردش خون در بدن، موجب می شود خواص اسطوخودوس برای اعصاب بهبود یابد و خواص ضد التهابی آن خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. اسطوخودوس اثر آرام بخشی بر مغز و سیستم عصبی انسان دارد. پخش رایحه اسطوخودوس در محل کار یا خانه می تواند به آرامش شما کمک کند. در واقع اسطوخودوس اثرات مفیدی بر روی مغز و اعصاب از جمله تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی زودرس دارد. استفاده از گیاهان دارویی برای بهبود حافظه گزینه بسیار مناسب و بهتری نسبت به استفاده از مواد شیمیایی است. به طور کلی خواص اسطوخودوس برای اعصاب را می توان به صورت ذیل بیان کرد:

·         کاهش اضطراب و استرس

·         تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز

·         ایجاد حس آرامش

·         بالاتر رفتن تمرکز

خواص منحصر بفرد اسطوخودوس

به گفته درمانگران، مصرف عرق اسطوخودوس قبل از خواب می تواند تاثیر بسزایی در کاهش استرس، بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه داشته باشد. اسطوخودوس گیاهی معطر است که می توان آن را به عنوان دمنوش نیز مصرف کرد. اما باید در نظر داشته باشید خواص اسطوخودوس فقط به همین موارد خلاصه نمی شود و شامل موارد دیگری نیز هست.

خاصیت ضد التهابی و درمان سرماخوردگی

در هنگام سرماخوردگی، بخور اسطوخودوس باعث باز شدن مجاری تنفسی می شود. از آنجایی که گرما باعث گشاد شدن رگ های خونی و افزایش جریان خون می شود، واکنش سیستم ایمنی را تسریع می کند. لازم به ذکر است که بخور این گیاه در درمان سرماخوردگی و ضد عفونی کردن محیط تاثیر بسیاری دارد.

تقویت حافظه و کاهش استرس

اسطوخودوس همچنین برای تقویت ذهن، هوش و حافظه مفید است و همچنین برای کنترل رشد، رفع خستگی و به عنوان یک مسکن مفید می باشد. اسطوخودوس گیاهی فوق العاده است که می توان از آن برای درمان اختلالات جزئی خواب استفاده کرد و خاصیت خواب آور دارد. این به این دلیل است که سردرد، اضطراب، استرس، تنظیم ضربان قلب و اختلالات عصبی را کاهش می دهد و همچنین خواب را بهبود می بخشد.

کاهش فشار خون

روغن اسطوخودوس قلب را آرام می کند و می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. در نتیجه، اسطوخودوس به عنوان یک درمان مکمل برای فشار خون بالا توصیه می شود. از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید یا 2 قطره روغن اسطوخودوس را با 20 قطره روغن گیاهی رقیق کنید و روی ستون فقرات، انحنای کف پا یا کف دست بمالید. این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید تا شاهد تاثیر فوق العاده این گیاه باشید.

تسکین سردرد

توانایی برگ اسطوخودوس در درمان سردرد یکی از خواص لاوندر است. نوشیدن عصاره برگ اسطوخودوس به بهبود و تسکین سردرد کمک می کند. این نوشیدنی برای درمان افرادی که به سردرد به ویژه سردرد های میگرنی دچار هستند، عالی است. اگرچه این داروی گیاهی طعمی تلخ دارد، اما خواص و اثربخشی آن به حدی است که بسیاری از بیماران می توانند آن را تحمل کنند. اما اگر برخی از بیماران تحمل تلخی عصاره اسطوخودوس را ندارند، کمی رقیق کردن و چشیدن آن کافی است.

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی

اسطوخودوس حاوی غلظت بالایی از لینانول است که به کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند. از آنجایی که اسطوخودوس گردش خون را در بدن بهبود می بخشد، مصرف موضعی و خوراکی این گیاه دارویی باعث تنظیم و کنترل ضربان قلب می شود.

درمان و کاهش مشکلات گوارشی با اسطوخودوس

در گذشته از دمنوش اسطوخودوس برای درمان مشکلات گوارشی ای مانند ناراحتی معده و سوء هاضمه استفاده می کردند. بر اساس مطالعات جدید ,  و از نظر علمی نیز، استفاده از اسطوخودوس برای این ثابت شده است. در مطالعات نشان داده شده است که ماساژ روغن اسطوخودوس به آرامش عضلات صاف روده کمک می کند. همچنین این مطالعات نشان می دهد که روغن اسطوخودوس به جلوگیری از ایجاد زخم معده و به هضم غذا کمک می کند.

تاثیر اسطوخودوس در تقویت سیستم ایمنی

عرق اسطوخودوس که عصاره مقطر گل ها و شاخساره های گیاه اسطوخودوس است به اندازه خود گیاه گرم و خشکی است و علاوه بر تقویت سیستم عصبی، می تواند از بروز انواع ناراحتی ها و بیماری های جسمی از جمله اسپاسم و گرفتگی عضلات جلوگیری کند.

جینجر و خواص آن چیست؟

جینجر یا زنجبیل ادویه ای است که از ریشه گیاه Zingiber officinale به دست می آید. زنجبیل به طور گسترده در غذا های آسیایی، داروهای گیاهی و خاورمیانه استفاده می شود. زنجبیل زیرگونه ای از کورکومین است که این روش برای درمان مشکلات روده و معده به طور کلی مفید است و برای افرادی که رژیم غذایی دارند غذای بسیار خوبی است. جینجر دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و می توان از آن به عنوان مسکن و درمان مشکلات مرتبط با سلامتی استفاده کرد.

دلایل شگفت آور برای استفاده از زنجبیل

زنجبیل یک گیاه دارویی ارزشمند است. جینجر دارای خواص مختلفی از جمله تقویت قلب، ضد تهوع، ضد لخته شدن خون، ضد سرفه، ضد کبد، ضد التهاب، ضد باکتری، ضد اسپاسم، محرک سیستم ایمنی، ضد نفخ، افزایش ترشحات گوارشی، کاهش کلسترول خون، افزایش گردش خون در مغز و کمک به هضم غذا هست. جینجر کاربرد های وسیعی دارد و می تواند به شما در جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ، بی اشتهایی، مشکلات روحی، برونشیت و سایر مشکلات کمک کند.

 

خواص شگفت آور زنجبیل

جینجر یا زنجبیل گیاهی گلدار و بومی جنوب شرقی آسیا است و یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین ادویه جات روی کره زمین بشمار می رود. ریزوم یا ساقه زیر زمینی زنجبیل به صورت تازه، خشک و پودر استفاده می شود و فواید بسیاری برای سلامتی از جمله درمان حالت تهوع، کاهش قند خون، رفع سوء هاضمه، کاهش درد قاعدگی و کاهش وزن دارد.

لایه برداری

لایه برداری پوست یکی از خواص زنجبیل است. در خانه به راحتی می توانید برای خود اسکراب بدن و صورت درست کنید و از خواص آن لذت ببرید. بافت دانه زنجبیل سلول های مرده پوست را لایه برداری می کند. آن را با عسل مومی ترکیب کنید و از عطر فوق العاده آن لذت ببرید.

ضد میکروب

زنجبیل دارای خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی و ضد قارچی است.

 

 

کاهش درد و التهاب

خواص ضد التهابی جینجر به خوبی شناخته شده است. طبق مطالعات، مواد موثر موجود در زنجبیل به اندازه یک مسکن محبوب و موثر عمل می کند. اگر دردهای قاعدگی شدید دارید باید از زنجبیل استفاده کنید. جینجر همچنین به درمان سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد و درد مفاصل کمک می کند. نوشیدن چای جینجر یک راه ساده برای تسکین سردرد و داشتن خوابی راحت است. تنها کافی است چند قطره روغن زنجبیل را به وان حمام اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه خیس کنید تا درد های عضلانی برطرف شود.

کاهش وزن

با گنجاندن جینجر در رژیم غذایی خود، می توانید به راحتی مصرف مواد غذایی خود را کاهش دهید و وزن کم کنید. از آنجایی که جینجر باعث سیری می شود، نیاز به کالری کمتری احساس خواهید کرد و در نتیجه مواد غذایی کمتری را مصرف می کنید. زنجبیل از مواد طبیعی قوی بشمار می رود که به جهت جلوگیری از گرسنگی و پر خوری استفاده می شود. زنجبیل یک ماده ضروری برای کاهش وزن است زیرا کالری کمی دارد و گرما تولید می کند. علاوه بر این، در تسریع متابولیسم و ​​سوزاندن چربی ها نیز بسیار موثر است.

پیشگیری از سرطان

زنجبیل در حال حاضر به عنوان یک درمان جایگزین برای سرطان های مختلف در حال بررسی است. خواص ضد سرطانی جینجر بسیار قوی و تاثیرگذار هست و به پیشگیری از انواع سرطان کبد، سرطان سینه و تخمدان، سرطان روده بزرگ و سرطان پانکراس کمک می کند.

تقویت عملکرد مغز و جلوگیری از بیماری آلزایمر

گفته می شود پیری افراد با وجود استرس و اضطراب تسریع می شود که از علل اولیه بیماری آلزایمر و کاهش توانایی شناختی در سنین بالا هستند. از سوی دیگر، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات زیست فعال جینجر می توانند واکنش های التهابی در مغز را مهار کنند و عملکرد مغز، زمان واکنش و حافظه را بهبود بخشند چرا که عملکرد مغز با افزایش سن به ویژه در زنان میانسال کاهش میابد.

کاهش قند خون

همان طور که بیان شد، جینجر عصاره ای از ریشه گیاه بومی آسیا است که می تواند در شربت ها، کپسول ها و سایر عصاره های مایع استفاده شود. اثرات ضد دیابتی زنجبیل در تعدادی از آزمایشات بالینی مورد مطالعه قرار گرفته است و نشان می دهد که مکمل های زنجبیل به میزان قابل توجهی سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد. همچنین طبق تحقیقات انجام شده، جینجر کنترل طولانی مدت قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد.

کاربرد جینجر برای آشپزی

قبل از خوردن و استفاده از جینجر در آشپزی، می بایست مواردی را در نظر داشته باشید. از جمله این موارد می توان به عدم استفاده روزانه، بیش از دو تا چهار گرم زنجبیل در روز اشاره کرد. زنجبیل درد معده را به ویژه در فصل زمستان تسکین می دهد و بدن را گرم می سازد. بعضی از افراد ممکن است در سفر دچار حالت تهوع، سوزش معده یا استفراغ شوند که می توانند با استفاده از جینجر، این علائم را کاهش دهند. بیشتر غذا های چینی و هندی حاوی جینجر هستند که طعم و مزه تندی را ایجاد می کند و برای هضم و معده مفید است. زنجبیل تازه و شربت جینجر یا چای زنجبیل گرما را در بدن ایجاد می کند و موجب می شود تا سموم و مواد زائد را از طریق عرق از بدن دفع کنید.

مهم ترین موارد در مصرف جینجر

اگر زنجبیل تازه می خورید، حتما آن را وزن کنید تا بفهمید که چه مقداری از آن معادل 2 تا 4 گرم است. مصرف روزانه 2 تا 4 گرم ریشه تازه برای درمان نفخ، تهوع یا سوء هاضمه مناسب است. برای جلوگیری از استفراغ نیز، هر چهار ساعت یک گرم پودر زنجبیل (نصف قاشق چایخوری) مصرف کنید. در واقع در این موارد می توان مقدار کمی زنجبیل خشک شده را در دهان گذاشت و قورت داد. چرا که باعث می شود حالت تهوع بلافاصله از بین برود. زنجبیل نه تنها معده را تقویت می کند بلکه از رشد کرم ها و انگل ها در معده و روده نیز جلوگیری می کند.

لاوندر یا لوندر چیست؟

لاوندر که با نام های اسطوخودوس یا لوندر نیز شناخته می شود، یکی از معطر ترین گیاهان دارویی جهان است که در ایران، هند، چین، انگلستان و کانادا می روید. این گیاه یک ماده غذایی مفید در سبد غذایی بسیاری از خانواده های آسیایی و اروپایی است، علاوه بر این  موارد، Lavender در کشور ما و طب سنتی چین و هند به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای اسطوخودوس در آشپزی

از مزایای آشپزی با اسطوخودوس غافل نشوید. گل های این گیاه طعمی شیرین و تند به ترکیبات لیموناد و چای می دهد. گیاه لاوندر را قبل از صاف کردن و نوشیدن چای به مدت سه دقیقه در آب داغ قرار دهید. این چای می تواند به رفع مشکلات معده، بوی بد دهان، درد و همچنین کمردرد و سردرد کمک کند. اگر احساس اضطراب یا افسردگی می کنید، توصیه می شود قبل از خواب یک فنجان چای آرام بخش امتحان کنید.

کاربرد ها و فواید لاوندر

پرورش Launder لذت بخش و ساده است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. این گیاه به دلیل سازگاری و کاربرد های متعدد، روغن های استخراج شده از گل های آن از طریق تقطیر به خوبی شناخته شده است. گیاه لوندر از خانواده نعناع است و می توان از آن به عنوان مصارف دارویی، درمانی و آشپزی استفاده کرد. رایحه تسکین دهنده گل Lavender در رایحه درمانی کاربرد دارد. در نظر داشته باشید ترکیب روغن لوندر با گیاهان دیگر مانند سدر، کاج، مریم گلی، شمعدانی و جوز هندی می تواند بسیار مفید باشد.

اسطوخودوس چه ویژگی هایی دارد؟

لاوندر دارای انواع مختلفی از خواص درمانی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

تسکین سردرد

از نظر طب سنتی نوشیدن عصاره برگ Launder در تسکین و رفع سردرد موثر است. این داروی گیاهی طعم تلخ و گس مانندی دارد. اما خواص و اثر بخشی این گیاه دارویی به حدی است که بیماران از طعم این گیاه دارویی راضی هستند. سردرد های میگرنی با اسطوخودوس درمان می شوند. یکی از خواص گیاه بابونه درمان سردرد های میگرنی است.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

اسطوخودوس حاوی غلظت بالایی از لینانول است که به کاهش فشار خون بالا و همینطور خطر بیماری های قلبی کمک می کند. از آنجایی که اسطوخودوس گردش خون را در بدن بهبود می بخشد، مصرف موضعی و خوراکی این گیاه دارویی باعث تنظیم و کنترل ضربان قلب می شود.

درمان زخم دهان

استفاده از دو قطره روغن اسطوخودوس، سه بار در روز، می تواند به بهبود زخم های دهان کمک کند.

کاهش استرس

رایحه اسطوخودوس استرس و اضطراب را کاهش می دهد و در عین حال حس آرامش را به فرد القا می کند. روغن لوندر به دلیل داشتن بوی تازه، سیستم عصبی را آرام می کند و استرس و خستگی را از بین می برد. خواص لاوندر همچنین به تسکین درد های قاعدگی کمک می کند.

درمان بی خوابی

نوشیدن چای اسطوخودوس قبل از خواب به افراد مبتلا به اختلالات خواب که چندین بار در طول شب از خواب بیدار می شوند، اجازه می دهد تا به تدریج خوابی آرام را تجربه کنند.

کاهش وزن و لاغری

متخصصان طب سنتی چای اسطوخودوس را یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت و افزایش عملکرد معده می دانند.

تصفیه کبد

اسطوخودوس همچنین خاصیت پاک کنندگی کبد دارد. اسطوخودوس برای بیماری های کبد، طحال و مجاری ادراری مفید است. گیاه اسطوخودوس به دلیل توانایی در پاکسازی کبد از بسیاری از بیماری ها و اختلالات کبدی جلوگیری می کند و بسیار مفید است.

داروی سرفه

نوشیدن چای یا جوشانده ای از برگ های خشک شده لوندر می تواند به کاهش التهاب و تورم در دستگاه تنفسی و همچنین درمان سرفه کمک کند.

درمان آنفولانزا

با استشمام اسطوخودوس در هنگام سرماخوردگی، راه های تنفسی باز می شود. برای استفاده از بخور اسطوخودوس می توانید، در یک کاسه آب داغ، پنج قطره روغن اسطوخودوس اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه بخور دهید. خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی اسطوخودوس به کاهش التهاب بینی کمک می کند و در نتیجه مجاری را باز می کند.

جلوگیری از آفتاب سوختگی

عصاره اسطوخودوس یک انتخاب عالی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و پوسته پوسته شدن ناشی از نور خورشید است. روغن اسطوخودوس نیز یکی از بهترین گزینه ها برای درمان عفونت های پوستی می باشد.

کاهش تشنج و اسپاسم عضلانی

اسطوخودوس با خواص منحصر به فردی که دارد،‌ از اسپاسم جلوگیری می کند. با استفاده از روغن Launder می توان تشنج و اسپاسم را کاهش داد. ماساژ شکم با روغن اسطوخودوس و جذب آن به درمان اسپاسم های گوارشی به ویژه در دستگاه روده کمک می کند.

درمان مشکلات معده

چای اسطوخودوس یکی از بهترین گیاهان برای تقویت و بهبود معده است.

آرامش کودکان

حمام کردن نوزاد قبل از رفتن به رختخواب باعث می شود که او خسته شود و سریعتر به خواب آرامش بخش فرو رود. آب گرم همچنین ماهیچه های کودک را شل می کند و باعث می شود آرامش بیشتری را کودکان حس کنند. اگر مادر بتواند هنگام استحمام نوزاد را با آب گرم ماساژ دهد برای نوزاد بسیار مفید است. پس از استحمام نیز، مادران می توانند با مالش روغن اسطوخودوس به نوزاد خود، از  این روغن به عنوان یک آرام بخش طبیعی و القا کننده خواب استفاده نمایند. 

اسانس خوشبو کننده اسطوخودوس

اسانس لاوندر نیز یک مسکن خوب برای خواباندن کودک است. دلایل مختلفی از جمله ترس از سرماخوردگی موجب شده است تمایل افراد به استفاده و بکارگیری اسانس اسطوخودوس بالا رود. برای این منظور می توانید قبل از رفتن به رختخواب، روی بالشت خود را آغشته به Lavender نمایید و ملحفه تمیزی را بر روی آن قرار دهید چرا که تماس مستقیم با اسطوخودوس و اسانس آن ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.

رایحه درمانی و آروماتراپی

طبق تحقیقات انجام شده، اسانس‌های معطر می‌توانند ازطریق بویایی موثر باشند. همچنین مالش آن‌ها بر روی پوست نیز از روش‌های قابل اعتماد درمان است. زیرا مولکول‌های این مواد با ماساژ به راحتی می‌توانند جذب پوست و درنتیجه جذب گردش خون شوند و نتیجه‌ی کارسازی بدهند.

آروماتراپی یا رایحه درمانی از دو واژه‌ی آروما به معنی بوی خوش و تراپی به معنای درمان، تشکیل شده است. استفاده از بو‌ها و روغن‌های خاص برای رسیدن به یک میل فیزیکی یا ایجاد یک حالت خوب احساسی و روانی یا کمک به درمان بعضی بیماری‌ها را رایحه درمانی می‌گویند. رایحه درمانی شاخه‌ای از طب گیاهی است که در آن از بعضی روغن‌های گیاهی بوسیله‌ی استنشاق یا ماساژ استفاده می‌شود.

این روغن‌ها و اسانس‌ها گیرنده‌های عصبی حس بویایی را تحریک می‌کنند و درواقع دستگاه بویایی به مرکز کنترل هیجان، حافظه و احساسات جنسی متصل است و در کنترل ضربان قلب، فشار خون، استرس، تنفس، تعادل هورمون ها، احساسات و خلق و خو دخالت دارد. در نهایت این پیغام‌های دریافت شده توسط مغز بر جسم و روح انسان تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش استرس و مشکلات روحی روانی، رفع درد‌های عضلانی، برطرف کردن اختلالات گوارشی و بی خوابی و بسیاری موارد دیگر می‌شود.

در رایحه درمانی معمولا از ترکیب عصاره‌ی چند گیاه استفاده می‌شود و بدین شکل تاثیر بیشتری می‌گذارد. البته شما باید برای ترکیب عصاره‌ها دانش کافی داشته باشید. زیرا اگر سر خود چندین روغن را باهم ترکیب کنید ممکن است ناخواسته یک ترکیب سمی درست کنید. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده با متخصصین در این زمینه مشورت کنید و از عصاره‌ی رقیق شده‌ی گیاهان استفاده کنید تا عوارضی بدنبال نداشته باشد.

توصیه می‌شود افرادی که برای اولین بار این روغن‌ها را به کار می‌برند آزمون پشته‌ای را انجام دهند. به این صورت که قطره‌ای از روغن را روی پوست ساعد یا قسمت خارجی ران بچکانند و سپس روی آن یک پانسمان قرار دهند. اگر بعد از 48 ساعت خارش یا التهابی بر روی پوست ایجاد نشد استعمال خارجی این روغن بی ضرر است.

رایحه درمانی و آروماتراپی به چه طریق صورت می گیرد؟

   1.         استشمام اسانس یا رایحه معطر

جدا از بوی دلپذیر، روغن های آروماتراپی خاصیت ضد عفونی کننده سیستم تنفسی و تسریع کنندگی هستند و مزایای روانشناختی دارند. استنشاق روغن های اساسی باعث تحریک سیستم بویایی، بخشی از مغز متصل به بو، از جمله بینی و مغز می شود. مولکول هایی که وارد بینی یا دهان می شوند به ریه ها و از آنجا به قسمت های دیگر بدن می روند. با رسیدن مولکول ها به مغز، آن ها بر سیستم لیمبیک تأثیر می گذارند. سیستم لیمبیک با احساسات، ضربان قلب، فشار خون، تنفس، حافظه، استرس و تعادل هورمون ها در ارتباط است. به این ترتیب، روغن های اساسی می توانند تأثیر زیادی بر بدن داشته باشند.

2.         ماساژ سطح بدن با استفاده از روغن‌های گیاهی معطر

 انتخاب هر کدام این روش‌ها به تشخیص شخصی که رایحه درمانی و آروماتراپی را انجام می‌دهد که به او آروماتراپیست نیز می‌گویند انجام می‌شود. آروماتراپی جزو ماساژ های شرقی به حساب می آید و قدمتی بیش از 4000 سال دارد و از گذشته های دور ساکنین چین، ژاپن و … از آن استفاده می کردند. ماساژ آروما تراپی نیز در بسیار از کشور های دنیا رایج بوده است و معمولا افراد ثروتمند به انجام این سبک می پرداختند.

9  فایده رایحه درمانی

رایحه درمانی سبب کاهش احساس درد می شود و تحمل آن را آسان تر می کند و از طرفی سبب بهبود کیفیت خواب می شود و استرس و اضطراب را کاهش می دهد و دردهایی همچون درد مفاصل و سردردهای میگرنی را تسکین می بخشد و عوارض ناشی از شیمی درمانی را از بین می برد. اسانس های خوشبوکننده سبب هضم آسان غذا شده و ایمنی بدن را ارتقا می بخشند. مکانیزم بدن را به سمتی هدایت می کنند که بتواند با باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها مبارزه کند و همچنین تحمل انسان را در برابر سختی ها و مشکلات بالا می برد. از طرفی توانایی درمان بسیاری از دردها از جمله آسم، بی خوابی، خستگی، عدم اعتماد به نفس، التهاب، نوروپاتی محیطی، مسائل مربوط به قاعدگی، آلوپسی، سرطان، اختلال در نعوظ، آرتروز، یائسگی و… را دارد.

1- کاهش استرس: یکی از پرکاربردترین مصرف رایحه درمانی، فایده آن در کم کردن اضطراب و استرس است. با یک یا ترکیب چند روغن گیاهی شما نیز به سادگی می‌توانید از آن در خانه استفاده کنید. عصاره‌ی لیمو، اسطوخودوس، ترنج و نوعی گیاه نعنا که به نعنا فلفلی معروف است برای کاهش استرس مفید است. بخصوص عصاره‌ی لیمو به بهبود روحیه و کاهش عصبانیت نیز کمک می‌کند.

2- کاهش افسردگی: یکی از فواید دیگر رایحه درمانی که طرفداران زیادی دارد استفاده از آن برای بهتر شدن روحیه و کاهش افسردگی است. مزیت آن نسبت به قرص‌های گوناگونی که در بازار موجود این است که عوارض آن قرص‌ها را ندارد، ولی اگر افسردگی شما حاد است بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید و به یک روغن گیاهی اکتفا نکنید. بهترین اسانس‌ها برای مقابله با استرس عصاره‌ی نعنا فلفلی، گل سرخ، بادرنجویه، بابونه، اسطوخودوس، یاسمن یا روغن میوه‌هایی مانند لیمو، پرتقال، سیب و گریپ فروت هستند.

3- بهبود حافظه: رایحه درمانی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به عنوان یک شیوه‌ی درمانی تکمیلی برای کاهش نشانه‌های آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد. عصاره‌ی مریم گلی بهترین گزینه برای درمان ضعف حافظه است.

4- افزایش انرژی: شما از طریق رایحه درمانی بدون هیچ گونه عوارض جانبی می‌توانید انرژی خود را برای فعالیت‌های روزانه افزایش دهید. اسانس‌های روغنی زیادی وجود دارند که باعث بهبود گردش خون در بدن و افزایش سطح انرژی می‌شوند. برای مثال عصاره‌ی فلفل سیاه، هل سیاه، دارچین، میخک، سنبل، درخت چای، اکلیل کوهی و مریم گلی برای افزایش انرژی مفیدند.

5- سرعت بخشیدن به بهبود زخم‌ها و اعضای آسیب دیده: رایحه درمانی باعث افزایش اکسیژن خون و تقویت گردش خون در رگ‌ها می‌شود. همچنین برخی اسانس‌های روغنی خاصیت ضد باکتری دارند. در نتیجه باعث ترمیم سریع‌تر اندام‌های آسیب دیده و زخم‌های عفونی می‌شوند. اسطوخودوس، گل همیشه بهار، میوه بوته رز و سنجد تلخ در این زمینه کارآمدند. همچنین این اسانس‌ها علاوه بر تسریع بهبود زخم ها، به کاهش ضایعات پوستی مانند اگزما و بیماری داءالصدف نیز کمک می‌کنند.

6- کاهش سردرد: رایحه درمانی برای کاهش سردرد راه حل موثری است. عصاره‌ی نعنا فلفلی، اوکالیپتوس و اکلیل کوهی به درمان سردرد و میگرن کمک می‌کند. شما می‌توانید این عصاره‌ها را با روغن گیاهی ترکیب کنید و آن را روی پوست جمجمه، شقیقه و گردن بمالید. روغن بادام، آواکادو، نارگیل، زردآلو، ذرت و کنجد، روغن‌های مناسبی برای ترکیب اسانس‌های ذکر شده هستند.

7- درمان بی خوابی: عصاره‌ی بابونه، یاسمن، بهارنارنج، چوب صندل و مرزنگوش برای تنظیم خواب بسیار مفیدند.

8- کاهش درد: در حال حاضر کاهش درد با رایحه درمانی یکی از پرکاربردترین مزیت‌های رایحه درمانی است. اسانس‌های روغنی اسطوخودوس، مریم گلی، سرو کوهی، اوکالیپتوس، اکلیل کوهی و نعنا فلفلی در این زمینه کاربرد دارند.

9- کمک به هضم غذا: رایحه درمانی باعث بهبود یبوست، سوء هاضمه و نفخ می‌شود. رایحه درمانی همچنین به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و درنتیجه غذا زودتر هضم می‌شود. اسانس‌های روغنی مرکبات نظیر لیمو و پرتغال، عصاره زنجبیل، شوید، رازیانه، بابونه، مریم گلی و اسطوخودوس در این زمینه مفیدند.

کارکردها و اثرات روغن‌های اسانسی

  • از روغن اسانسی ریحان برای افزایش تمرکز و تسکین بعضی از علائم افسردگی استفاده می‌شود. این روغن موجب تسکین سردرد و میگرن می‌شود. در دوران بارداری باید از مصرف این روغن پرهیز کنید.
  • گفته می‌شود که روغن اسانسی ترنج برای مجاری ادراری و دستگاه گوارشی مفید است. استفاده از این روغن در ترکیب با روغن اکالیپتوس به کاهش مشکلات پوستی مانند مشکلات ناشی از استرس و آبله مرغان کمک می‌کند.
  • معمولا از روغن اسانسی فلفل سیاه برای تحریک گردش خون، دردهای عضلانی و کبودی‌ها استفاده می‌شود. از ترکیب این روغن با روغن اسانسی زنجبیل برای کاهش دردهای آرتروز و افزایش انعطاف‌پذیری استفاده می‌شود.
  • روغن اسانسی بابونه می‌تواند اگزما را درمان کند.
  • روغن اسانسی سیترونلا از خانواده‌ی علف لیمو است و برای دفع حشرات مفید است.
  • روغن اسانسی گل میخک از داروهای مسکن موضعی است که معمولا از آن برای درد دندان استفاده می‌شود. همچنین از این روغن برای جلوگیری از تهوع و استفراع و به‌عنوان داروی ضد نفخ (برای جلوگیری از تشکیل گاز در روده) استفاده می‌شود. این روغن دارای خواص ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی و ضدقارچی است.
  • روغن اسانسی اکالیپتوس به تسکین و آرام کردن مجاری تنفسی درطول سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک می‌کند. معمولا از این روغن در ترکیب با نعناع استفاده می‌شود. بسیاری به اکالیپتوس حساسیت دارند، بنابراین در زمان استفاده از این روغن باید مراقب باشید.