آرورایحه

فروشگاه اینترنتی آرورایحه ارائه دهنده انواع خوشبو کننده هوا

آرورایحه

فروشگاه اینترنتی آرورایحه ارائه دهنده انواع خوشبو کننده هوا

لاوندر یا لوندر چیست؟

لاوندر که با نام های اسطوخودوس یا لوندر نیز شناخته می شود، یکی از معطر ترین گیاهان دارویی جهان است که در ایران، هند، چین، انگلستان و کانادا می روید. این گیاه یک ماده غذایی مفید در سبد غذایی بسیاری از خانواده های آسیایی و اروپایی است، علاوه بر این  موارد، Lavender در کشور ما و طب سنتی چین و هند به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای اسطوخودوس در آشپزی

از مزایای آشپزی با اسطوخودوس غافل نشوید. گل های این گیاه طعمی شیرین و تند به ترکیبات لیموناد و چای می دهد. گیاه لاوندر را قبل از صاف کردن و نوشیدن چای به مدت سه دقیقه در آب داغ قرار دهید. این چای می تواند به رفع مشکلات معده، بوی بد دهان، درد و همچنین کمردرد و سردرد کمک کند. اگر احساس اضطراب یا افسردگی می کنید، توصیه می شود قبل از خواب یک فنجان چای آرام بخش امتحان کنید.

کاربرد ها و فواید لاوندر

پرورش Launder لذت بخش و ساده است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. این گیاه به دلیل سازگاری و کاربرد های متعدد، روغن های استخراج شده از گل های آن از طریق تقطیر به خوبی شناخته شده است. گیاه لوندر از خانواده نعناع است و می توان از آن به عنوان مصارف دارویی، درمانی و آشپزی استفاده کرد. رایحه تسکین دهنده گل Lavender در رایحه درمانی کاربرد دارد. در نظر داشته باشید ترکیب روغن لوندر با گیاهان دیگر مانند سدر، کاج، مریم گلی، شمعدانی و جوز هندی می تواند بسیار مفید باشد.

اسطوخودوس چه ویژگی هایی دارد؟

لاوندر دارای انواع مختلفی از خواص درمانی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

تسکین سردرد

از نظر طب سنتی نوشیدن عصاره برگ Launder در تسکین و رفع سردرد موثر است. این داروی گیاهی طعم تلخ و گس مانندی دارد. اما خواص و اثر بخشی این گیاه دارویی به حدی است که بیماران از طعم این گیاه دارویی راضی هستند. سردرد های میگرنی با اسطوخودوس درمان می شوند. یکی از خواص گیاه بابونه درمان سردرد های میگرنی است.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

اسطوخودوس حاوی غلظت بالایی از لینانول است که به کاهش فشار خون بالا و همینطور خطر بیماری های قلبی کمک می کند. از آنجایی که اسطوخودوس گردش خون را در بدن بهبود می بخشد، مصرف موضعی و خوراکی این گیاه دارویی باعث تنظیم و کنترل ضربان قلب می شود.

درمان زخم دهان

استفاده از دو قطره روغن اسطوخودوس، سه بار در روز، می تواند به بهبود زخم های دهان کمک کند.

کاهش استرس

رایحه اسطوخودوس استرس و اضطراب را کاهش می دهد و در عین حال حس آرامش را به فرد القا می کند. روغن لوندر به دلیل داشتن بوی تازه، سیستم عصبی را آرام می کند و استرس و خستگی را از بین می برد. خواص لاوندر همچنین به تسکین درد های قاعدگی کمک می کند.

درمان بی خوابی

نوشیدن چای اسطوخودوس قبل از خواب به افراد مبتلا به اختلالات خواب که چندین بار در طول شب از خواب بیدار می شوند، اجازه می دهد تا به تدریج خوابی آرام را تجربه کنند.

کاهش وزن و لاغری

متخصصان طب سنتی چای اسطوخودوس را یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت و افزایش عملکرد معده می دانند.

تصفیه کبد

اسطوخودوس همچنین خاصیت پاک کنندگی کبد دارد. اسطوخودوس برای بیماری های کبد، طحال و مجاری ادراری مفید است. گیاه اسطوخودوس به دلیل توانایی در پاکسازی کبد از بسیاری از بیماری ها و اختلالات کبدی جلوگیری می کند و بسیار مفید است.

داروی سرفه

نوشیدن چای یا جوشانده ای از برگ های خشک شده لوندر می تواند به کاهش التهاب و تورم در دستگاه تنفسی و همچنین درمان سرفه کمک کند.

درمان آنفولانزا

با استشمام اسطوخودوس در هنگام سرماخوردگی، راه های تنفسی باز می شود. برای استفاده از بخور اسطوخودوس می توانید، در یک کاسه آب داغ، پنج قطره روغن اسطوخودوس اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه بخور دهید. خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی اسطوخودوس به کاهش التهاب بینی کمک می کند و در نتیجه مجاری را باز می کند.

جلوگیری از آفتاب سوختگی

عصاره اسطوخودوس یک انتخاب عالی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و پوسته پوسته شدن ناشی از نور خورشید است. روغن اسطوخودوس نیز یکی از بهترین گزینه ها برای درمان عفونت های پوستی می باشد.

کاهش تشنج و اسپاسم عضلانی

اسطوخودوس با خواص منحصر به فردی که دارد،‌ از اسپاسم جلوگیری می کند. با استفاده از روغن Launder می توان تشنج و اسپاسم را کاهش داد. ماساژ شکم با روغن اسطوخودوس و جذب آن به درمان اسپاسم های گوارشی به ویژه در دستگاه روده کمک می کند.

درمان مشکلات معده

چای اسطوخودوس یکی از بهترین گیاهان برای تقویت و بهبود معده است.

آرامش کودکان

حمام کردن نوزاد قبل از رفتن به رختخواب باعث می شود که او خسته شود و سریعتر به خواب آرامش بخش فرو رود. آب گرم همچنین ماهیچه های کودک را شل می کند و باعث می شود آرامش بیشتری را کودکان حس کنند. اگر مادر بتواند هنگام استحمام نوزاد را با آب گرم ماساژ دهد برای نوزاد بسیار مفید است. پس از استحمام نیز، مادران می توانند با مالش روغن اسطوخودوس به نوزاد خود، از  این روغن به عنوان یک آرام بخش طبیعی و القا کننده خواب استفاده نمایند. 

اسانس خوشبو کننده اسطوخودوس

اسانس لاوندر نیز یک مسکن خوب برای خواباندن کودک است. دلایل مختلفی از جمله ترس از سرماخوردگی موجب شده است تمایل افراد به استفاده و بکارگیری اسانس اسطوخودوس بالا رود. برای این منظور می توانید قبل از رفتن به رختخواب، روی بالشت خود را آغشته به Lavender نمایید و ملحفه تمیزی را بر روی آن قرار دهید چرا که تماس مستقیم با اسطوخودوس و اسانس آن ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد